16 februari 2021

DHR Bidragsstiftelsens uppfinnartävling 2020 avgjord

Mobility labs

De vann DHR Bidragsstiftelsens uppfinnartävling 2020

Lördagen den 5 december var det dags för prisutdelning i DHR Bidragsstiftelsens årliga innovationstävling. Tävlingen har arrangerats sedan 2012 och syftar till att inspirera uppfinnare till att utveckla praktiska och smarta hjälpmedel för rörelsehindrade.

Evenemanget, som i år fick ske helt digitalt, inleddes med att fjolårets vinnare Martin Adelholt, Robin Westberg och Anita Åkeson berättade om hur prispengarna har hjälpt dem under det gångna året. Det var glädjande att höra att alla tre har drivit sina projekt framåt och att en rad nya, smarta hjälpmedel är på väg att bli verklighet.

Därefter var det dags för juryns ordförande Elisabeth Haider från Svenska Uppfinnareföreningen att presentera årets vinnare. Juryn beslöt att de tre bästa förslagen skulle få dela på den totala prissumman om 150 000kr.

Årets vinnare blev:

Patrik Zander och Sten-Thore Zander för uppfinningen RolloGuard

Arash Gelichan för sin uppfinning Mobility Labs

Annika Allared & Björn Kättström för sitt gåhjälpmedel Helping Hand

Patrik Zander och Sten-Thore Zander för uppfinningen RolloGuard

RolloGuard är en uppfinning som kraftigt reducerar antalet fallolyckor med rollatorer. Skyddet sitter inbyggt hjulen, är helt mekaniskt och reagerar på förändringar i hastighet som bland annat kan uppstå när en person tappar balansen, snubblar eller glömmer att dra åt handbromsen innan de sätter sig på sitsen. Bedömningen är att nästan 40000 fallolyckor sker årligen bara i Norden och att c:a 750 personer dör av skadorna. Uppfinningen innebär ökad trygghet och minskat lidande för enskilda personer, samtidigt som den kan bidra till stora besparingar för stat och kommun.

Mobility Labs

Arash Gelichan för sin uppfinning Mobility Labs

Mobilty Labs är en ideell förening där man arbetar för att ta fram bästa möjliga lösningar åt personer med neuromuskulära problem för att motverka ofrivillig isolering. De har utvecklat en lösning för styrning av Permobiler/elektriska rullstolar på annat sätt än med joystick.

Man har utvecklat en ”sensor-portal” som ansluts till elrullstolen. De tillhörande elektroderna kan sättas på valfri plats på kroppen för bästa möjliga signal, givet personens egen fysiologi. Genom denna avancerade teknik kan det bli möjligt för personer att använda elrullstolar där standardutrustningen inte fungerar för den enskilde. På så sätt kan man minska eller helt undvika ofrivillig isolering. Detta är mobilitet i bredast möjliga mening.

Annika Allared & Björn Kättström för sitt gåhjälpmedel Helping Hand

HelpingHand är ett gånghjälpmedel för barn och unga. Idén kom från de två uppfinnarna, som båda har barn med rörelsehinder, när de inte kunde hitta något riktigt bra hjälpmedel på marknaden. Ett barn med rörelsehinder kan behöva extra stöd och hjälp under dagen, och behoven skiftar hela tiden.

HelpingHand är en kombination av sparkcykel, rollator och rullstol. Den är lätt att fälla ihop och avsedd att tillverkas i moderna material och i olika färger som barn uppskattar.

Samarbete en nyckel till framgång

När man reflekterar över pristagarnas uppfinningar under de senaste två åren slås man av att flera av dem skulle ha nytta av att samverka med varandra. Att hitta på en smart innovation är en stor bedrift i sig, men det är en lång och besvärlig väg att gå innan den färdiga produkten finns på marknaden där den kan komma till verklig nytta. Att samarbeta med andra kan vara ett sätt att komma dit lite lättare.

Inom Svenska Uppfinnareföreningen finns det möjlighet att få hjälp, deras syfte är att verka för främjandet av innovationsklimatet. Verksamheten är opolitisk och har föreningar i hela landet där man stödjer varandra med rådgivning, engagemang, kompetens, problemlösning, erfarenhetsutbyte och inspiration.

samt hur man ska gå tillväga för behandling av känsliga uppgifter och data på ett säkert sätt.

Förhoppningen är nu att prispengarna skall hjälpa pristagarna en bit på vägen att få ut produkterna på marknaden. Vi ser med spänning fram mot att nästa år få höra dem berätta om av vad de har åstadkommit under 2021.

Har du frågor? Kontakta Leif Wrenkler, Projektledare och v ordf. i Svenska Uppfinnareföreningen

e-post: leif@wrenkler.se