17 oktober 2016

IP-handbok för kreativa. Hur den som gjort jobbet också kan skörda frukterna.

Tips!

Kenneth Österlin, medlem i Göteborgs Uppfinnareförening är på gång med att ge ut en bok om immaterialrätt.

Det är alltför många uppfinnare som blir av med sina patent, formgivare som upptäcker att någon har plagierat deras design, författare vars texter plankas på nätet och artister vars musik sprids utan ersättning, bara för att nämna några.

Visst finns immaterialrätt som patent och mönsterskydd, men det finns många andra strategier för att säkra att man inte blir bestulen på det man skapat. Hur man tex hanterar sin information, sina samarbeten och resurser kan vara väl så avgörande.

Författaren Kenneth Österlin har jobbat som designer, innovatör, författare och anlitats som designsakkunnig i tvister, bland annat i Marknadsdomstolen. Boken blir på runt 300 sidor med många illustrationer.

Den lanseras med en crowdfunding-kampanj på Kickstarter (nu på torsdag den 20/10).

Läs mer: www.skissbox.se