Annika Winell

Mina Uppfinningar

11X Förstoringsspegel

Mina viktigaste uppfinnarråd

Ge inte upp, se möjligheterna, tro på dig själv och din idé, fråga kunden, SÄLJ!

Favorituppfinning

Telefon/smartphone, internet, radio, kyl/frys, el, blixtlås

Annika Winell
Örsundsbro
Telefon; 0171460335; 0706312520

Kort fakta

• Ort: Örsundsbro
  • Födelseår: 1950
  • Yrke: Företagare - innovatör
  • Bakgrund: TeliaSonera i 35 år; Marknadsföring, kommunikation, informationshantering, IT
  • Familj: Gift m Erik sedan 1974, pensionerad officer; tre vuxna barn m familjer, 4 barnbarn

Uppvuxen i ett uppfinnarhem (pappa hade närmre 100 patent och mamma var tusenkonstnär), där stundligen den stickande doften av tvåkomponentslim kändes, konstruktionsritningar sågs och ordet ’experiment’ hördes, uppmanades jag att själv söka ordna det som inte fanns eller kunde köpas. ’Kan själv’ följdes av ’har du försökt?’, ’allt går’ och ’inget är omöjligt’.

I 50-årsåldern såg jag allt sämre på nära håll och då behövde jag finna upp något bättre, än det som fanns på marknaden. Jag hängde helt enkelt ett förstoringsglas framför väggspegeln. Med mitt 'broderiglas’ (med snören) gick jag till Almi, startade företag efter ett år och två år senare lanserade jag på NK min första produkt, en ny slags förstoringsspegel 11X, kallad SPEGELZOOM®.

Hade tur att Svenska Uppfinnareföreningen m fl. aktörer samma år dammsög marknaden på kvinnors uppfinningar - hamnade så på Tekniska museets utställning! Och en sedan tidigare välkänd produkt (förstoringsglaset) kom att användas på ett nytt sätt (sminkspegel).

Produktutvecklingen tvingade mig in i branscherna optik, glas, gummi, gjutverktyg, stål, limning, vakuum och förpackning. Vem var jag att veta vad, hur och varför allting? Leverantörer och tillverkare ställer krav på beställare, så det gäller att bita ihop. Den första produkten hade barnsjukdomar, fick konstrueras om och om och blev tack vare kunderna till slut den modell som nu saluförs. Att hitta den var mitt ’halleluja moment’!

Produktveckling pågår för olika behov och användningsområden. Min vision är en med badrumsspegeln optimalt integrerad konvex och optiskt slipad glaslins – lika självklar att ha som dina läsglasögon.

Saknar du någon profil eller vill du vara med själv?

Som en profil i Uppfinnare i Sverige ska du ha minst en innovation på marknaden eller vara nära en marknadsintroduktion. Vi eftersträvar en regional spridning av uppfinnare. Vi vill se en jämn fördelning av kvinnor och män i olika åldrar och bakgrund. Vill du vara med så kontaktar du i första hand ordföranden i din lokala uppfinnarförening