Birgitta Olsson

Mina Uppfinningar

Duschhjälpmedel: Spoldosan®.

Mina viktigaste uppfinnarråd

Tro på sin idé. Sök hjälp från andra. Gör en marknadsanalys- det måste finnas ett behov.

Favorituppfinning

Finns många att välja på. El som vi använder dagligen. Utan den skulle vårt samhälle inte fungera.

Birgitta Olsson
Färgelanda
Mitt företag: Torso Innovation AB
Tel: 0528 20303
Mobil: 0705372030
E-post:
Hemsida: http://www.torso-innovation.com/

Kort fakta

• Ort: Färgelanda
  • Födelseår:
  • Yrke: Undersköterska
  • Bakgrund: Jag jobbar som undersköterska på Uddevalla Sjukhus och som idétransportör Innovationsslussen VGR. Jag är mycket intresserad av medicinskt tekniska produkter för ökad patientsäkerhet, tillgänglighet och arbetsmiljö.
  • Familj: Bor utanför Färgelanda i Dalsland är gift och har två vuxna barn och 5 barnbarn.

Allt började för många år sedan efter en hygienutbildning på mitt arbete. Resan från uppfinnare till innovatör har varit mycket spännande och lärorik men med många och svåra utmaningar.

Spoldosan® är en duschhandtagshållare som kan förbättra patientsäkerheten, ge ökad tillgänglighet att klara sig själv och förbättra arbetsmiljön vid duschning. En begränsad budget har gjort att utvecklingsprocessen har gjorts i många små steg. Haft hjälp av många fantastiska personer under resans gång. Utan Lennart - min make som har varit ett stort stöd och bollplank hade jag idag inte haft en fungerande produkt.

Den stora utmaningen idag är att få människor att förstå nyttan och enkelheten med produkten. Den kan användas av alla – även hemma oavsett ålder.

Spoldosan är CE märkt, varumärkesskyddad inom EU samt designskyddad i EU, Norge och USA.

Utnämningen som Årets Kvinnliga Uppfinnare 2008 har betytt mycket för mig. Genom Svenska Uppfinnareföreningen fick jag möjligheten att delta på mässor som Formex och Tekniska mässan. Den lokala uppfinnarföreningen i Göteborg GUF har hjälpt mig in i viktiga kvinnliga nätverk.

Hösten 2011 var jag en av finalisterna från Sverige i EUWIIN (European Union Women Inventors and Innovators Network).

Har två pågående projekt, som både är spännande och inspirerande. Vi får se om dessa leder till färdiga produkter.

Saknar du någon profil eller vill du vara med själv?

Som en profil i Uppfinnare i Sverige ska du ha minst en innovation på marknaden eller vara nära en marknadsintroduktion. Vi eftersträvar en regional spridning av uppfinnare. Vi vill se en jämn fördelning av kvinnor och män i olika åldrar och bakgrund. Vill du vara med så kontaktar du i första hand ordföranden i din lokala uppfinnarförening