Julia Taube

Mina Uppfinningar

myIDolls -dockor för alla barn och för alla typer av lekar!

Mina viktigaste uppfinnarråd

Ta hjälp av vänner och familj. Våga fråga dig fram.

Favorituppfinning

Datorn, toaletten och osthyveln!

Julia Taube
Göteborg
Mobil:  0709 - 206080
Epost: julia@myidolls.se
Hemsida: www.myidolls.se

Kort fakta

• Ort: Göteborg
  • Födelseår: 1980
  • Yrke: Egen företagare
  • Bakgrund: Lite av varje!
  • Familj: 3 barn, två hundar och en man

När jag inte hittade några vettiga dockor att erbjuda mina barn så tänkte jag att jag helt enkelt fick tillverka sådana på egen hand. Dockor som inte indoktrinerar våra barn med skeva kroppsideal och som tilltalar alla barn, oavsett kön. Jag började undersöka olika material och tillvägagångssätt och tog då kontakt med Göteborgs Uppfinnareförening, GUF. Efter hand så såg jag att det fanns ett intresse för denna typ av leksaker så jag bestämde mig för att titta på tillverkning i större skala.

Jag har fått mycket hjälp på Göteborgs Uppfinnareförening och även på Brewhouse Inkubator. Det har varit trögt att, i finansiella sammanhang, hitta en plats där mitt projekt passar in samt att hitta någon som vågar satsa på det.  Det har även varit tröttsamt att betala för tjänster som jag tycker att jag kunde utfört bättre själv. Det har varit otroligt lärorikt att dyka in i något helt nytt.

Nu jobbar vi på för fullt med hår, kläder, förpackning och annat som skall till för att få ut dockorna på marknaden så snart som möjligt.

Saknar du någon profil eller vill du vara med själv?

Som en profil i Uppfinnare i Sverige ska du ha minst en innovation på marknaden eller vara nära en marknadsintroduktion. Vi eftersträvar en regional spridning av uppfinnare. Vi vill se en jämn fördelning av kvinnor och män i olika åldrar och bakgrund. Vill du vara med så kontaktar du i första hand ordföranden i din lokala uppfinnarförening