Kerstin Gunnarsson

Mina Uppfinningar

Världens första hopfällbara bärplockare samt ytterligare ett antal innovativa friluftsprodukter

Mina viktigaste uppfinnarråd

Ta hjälp, jobba långsiktigt, se möjligheter istället för hinder

Favorituppfinning

GPS då jag har svårt med lokalsinnet!

Kerstin Gunnarsson
Norrköping
Tel: 011-12 52 84 Mobil: 070-602 52 84
E-post:
Hemsida: www.hookedonnature.se

Kort fakta

• Ort: Norrköping
  • Födelseår: 1965
  • Yrke: Egen företagare, Uppfinnare, Föreläsare
  • Bakgrund: Statsanställd beteendevetare
  • Familj: Man, tre barn och kantarellsökhunden Melker

Idén till min första uppfinning fick jag då jag precis hade blivit uppsagd från mitt jobb, i september 2008. Jag for då upp till fjällen för att vandra och i lugn och ro fundera ut vad jag fortsättningsvis skulle arbeta med. Sista dagen på väg ner mot Kvikkjokk såg några tyskar plocka bär för hand. Jag insåg då att det inte fanns någon liten hopfällbar bärplockare på marknaden. Detta blev starten till vad jag kallar mitt ”äventyr”. Den att utveckla en mängd innovativa friluftsprodukter. (idag 9 st). Alla är små, snygga och funktionella och har en karbinhake (hook). Det var så mitt företagsnamn kom till Hooked On Nature. Jag är ju dessutom frälst i naturen. Idag säljs produkterna i cirka 300 butiker bland annat hos Clas Ohlson och Naturkompaniet och jag finns i nio länder.

Genom att arbeta parallellt med att utveckla nya produkter, sköta marknadsföring och det svåraste av allt att sköta försäljningsbiten så tar jag mer och mer utrymme. Jag tänker att om jag jobbar systematiskt och enträget så kommer alla pusselbitar så småningom att falla på plats och jag når mitt mål. Vad är då målet? Att skaffa mig ett roligt omväxlande arbete, att tjäna rejält med pengar och dessutom ha tid för såväl familj, vänner och långa skogspromenader med min hund

Det är kul när man kan förvåna sig själv. Jag är nämligen extremt oteknisk men kan ändå titulera mig uppfinnare. Är inte det helt fantastiskt!  Att jag kommit så här lång beror till stor del av all den fantastiska hjälp jag fått från olika organisationer såsom Almi, Handelskammaren, Business Sweden, Tillväxtverket samt Svenska Uppfinnareföreningen för att nämna några.

Nu i somras kom min senaste produkt ut på marknaden och det är en trädstol. Rasmus heter den och är tänkt att ersätta eller komplettera den traditionella friluftsstolen. Jag har ytterligare en produkt på gång. Denna gång blir det en bok. Den heter: När pusselbitarna faller på plats. Inspirationshandbok – i konsten att ta fram en produkt och sedan ta den hela vägen ut på marknaden.

Det har varit en hel del uppförsbackar och vägen har sannerligen inte varit spikrak men stunderna av lycka överskuggar med råge de upplevda katastrofögonblicken.

Vet ni – man kan förbaskat mer än man tror!

Saknar du någon profil eller vill du vara med själv?

Som en profil i Uppfinnare i Sverige ska du ha minst en innovation på marknaden eller vara nära en marknadsintroduktion. Vi eftersträvar en regional spridning av uppfinnare. Vi vill se en jämn fördelning av kvinnor och män i olika åldrar och bakgrund. Vill du vara med så kontaktar du i första hand ordföranden i din lokala uppfinnarförening