Marie Paulson

Mina Uppfinningar

Träningsredskapet Swing Ping Pong

Mina viktigaste uppfinnarråd

Ta din idé vidare genom medlemskap i en av Svenska Uppfinnareföreningens lokala uppfinnareföreningar och ALMI.

Favorituppfinning

Glöd- och ledlampan, bilen, TV:n och telefonen

Marie Paulson
Borås
Mobil: 070-77 60 514
E-post:
Hemsida: http://www.ggsmile.com (sidan är under uppdatering efter ett intrång och därför inte fullt fungerande för närvarande)
Facebook: Swing Ping Pong
YouTube: Swing Ping Pong Channel

Kort fakta

• Ort: Borås
  • Födelseår: 1960
  • Yrke: Egenföretagare: GG Smile AB (Swing Ping Pong)
  • Bakgrund: F.d. idrottslärare
  • Familj: Min son Daniel, snart 18 år och sambo

Mina två stora intressen - bollar och kreativt skapande - har förenats i min patenterade innovation Swing Ping Pong - en uppfinning för träning av öga/hand koordination, motorik, koncentration och balans - för personer med eller utan funktionsnedsättning, förvärvad hjärnskada och för äldreträning.

Bollen pendlar alltid tillbaka till användaren, som får lyckas om och om igen.

Swing Ping Pong, som enkelt fästs i dörrkarmen, kom till när min son var i 4 års åldern. Vi lekte med större bollar och jag ville hitta ett sätt där han skulle kunna ha kul även med en liten pingisboll.

Målgrupperna har blivit många genom den färdiga produkten, där barn med olika former av funktionsnedsättning ligger mig extra varmt om hjärtat.

Pingisklubbar använder Swing Ping Pong i pingisskolor och för prova på aktiviteter, och strokerehabiliteringsteam och dagverksamhet för äldre personer har börjat använda den nya träningsmöjligheten som Swing Ping Pong ger.

Föräldrar ser möjligheten till en lättillgänglig rörelseaktivitet inomhus för sina barn.

Genom ett samarbete med Hälsoteknikcentrum vid Högskolan i Halmstad genomfördes under utvecklingsfasen av träningsprodukten en forskningsstudie av högskolans forskare. Det har varit mycket värdefullt att ha dem involverade i mitt innovationsprojekt.

Det tar tid och kraft att gå från idé till kommersiell produkt och vid ”nästa resa” kommer jag tidigt att skapa ett intresserat och engagerat team kring mig och min ide´.

Swing Ping Pong har återförsäljare i Sverige, England och Belgien. Under 2016 lanseras träningsprodukten via en internationell distributör inom sport och hjälpmedel i övriga Europa.

Professor Miran Kondric börjar under hösten använda Swing Ping Pong i undervisningen för blivande idrottslärare vid sitt universitet i Slovenien.

I oktober 2015 spelas World Cup i bordtennis i Halmstad och 2018 går VM i samma stad. Swing Ping Pong presenteras under dessa arrangemang i Halmstads Arena för den internationella bordtennisvärlden.

Saknar du någon profil eller vill du vara med själv?

Som en profil i Uppfinnare i Sverige ska du ha minst en innovation på marknaden eller vara nära en marknadsintroduktion. Vi eftersträvar en regional spridning av uppfinnare. Vi vill se en jämn fördelning av kvinnor och män i olika åldrar och bakgrund. Vill du vara med så kontaktar du i första hand ordföranden i din lokala uppfinnarförening