Nina Ottosson

Nina Ottosson

Mina Uppfinningar

Mentalt aktiverande spel och leksaker för djur. Skapade även kategorin Pet treat Puzzle Toys & Games worldwide.

Mina viktigaste uppfinnarråd

Envis. Vara motor till sitt projekt. Våga. Testa. Slutför.

Favorituppfinning

Dator/Internet

Kontakt

Nina Ottosson
Karlskoga
Mobil: 070-6956557 
E-post: info@nina-ottosson.com 
www.nina-ottosson.com

Kort fakta

  • Ort: Karlskoga
  • Födelseår: 1960
  • Yrke: Egen företagare / Innovatör
  • Bakgrund: 11-årig grundskola. Sjukvårdsbiträde. Egen företagare. Kreativ. Självlärd. Etologi- och djurintresserad.
  • Familj: Sambo, två utflugna döttrar och hundar

Jag är oerhört stolt över att jag år 1990 uppfann den första aktiveringsleksaken för hundar i världen och därmed också skapade trenden och kategorin ”treat puzzletoys” worldwide, denna kategorin utsågs nyligen, i September 2014 (24 år senare!) på CBS News i USA vara den hetaste trenden inom djurbranschen varav jag nämns som pionjär och skapare.

Anledningen till att jag började designa mentalt aktiverande djurleksaker var mitt dåliga samvete, när jag fick två barn inom loppet av ett och ett halvt år, hann jag inte med att aktivera mina hundar som både de och jag var vana vid. Jag hade två hundar som jag brukade träna och tävla med. Mitt dåliga samvete gjorde att jag började fundera på hur jag skulle kunna aktivera mina hundar på ett enkelt, roligt och varierande sätt inomhus och sedan 1990 har jag arbetat med utveckling och design av aktiveringsleksaker/spel som stimulerar hund, katt och andra husdjur mentalt, det vill säga "hjärngympa" på ett roligt och kreativt sätt, leksakerna är dessutom enkla att ta fram och använda inomhus och är speciellt utvecklade efter hundens eller djurets naturliga rörelser och instinkter.

När jag startade mitt företag arbetade jag natt på lasarettet, hade ingen utbildning eller kunskap om varken företagande, produktutveckling eller tillverkningsprocesser samt distribution. Nästan alla samt banker och arbetsförmedling tyckte jag var totalt galen som trodde att det skulle gå att sälja leksaker till hundar som skulle fyllas med godis! 

Men min envishet, kunskap om hund och tro på produkten gjorde att jag fortsatte med min idé, och jag bestämde mig för att jag ska lära mig vad som behövs, när det behövs, steg för steg. Jag har misslyckats totalt och gjort fel val flertalet gånger men samtidigt var de gånger jag lyckades fler och för varje gång jag misslyckades så lärde jag mig alltid något.

Det jag tycker är ”enklast" med produktutveckling och innovationer är idé, design och tillverkning, det absolut svåraste är försäljning, prissättning, distribution, förpackning och marknadsföring.

Det som har varit det absolut svåraste och tuffaste både för företaget, mig privat och ekonomiskt i hela min karriär är patentintrång!  Jag har flertalet patent, design och varumärken och trodde i början av min karriär att detta är ett skydd i sig, vilket också är gemene mans uppfattning, att har du patent så har du ”ensamrätt” på din uppfinning.  

Något som dessa företag inte kunde kopiera var mitt varumärke som är jag, och mitt eget namn, Nina Ottosson, och det är det som är det mest värdefullaste jag har idag tillsammans med min story, för Storytelling med en bra historia samt varumärke är ibland viktigare än patent.

Företaget: ägs och drivs idag av mig och min sambo Hans Molin, duktiga medarbetare och anställda, har idag cirka 40 produkter som är mina egna idéer och design, vi sköter hela processen från idé, tillverkning och försäljning, vi har viss egen tillverkning samt tillverkning i Kina. Vi har distribution runt om i världen från Sverige till Sydkorea, samt en webbshop som även den levererar worldwide.

Ibland önskar jag att jag kunde göra om min resa och göra ”rätt” val från början, resultatet hade säkert varit bättre, men det vill jag inte, då skulle jag nog inte ha lärt mig lika mycket, fått vara med om så mycket, samt ha upplevt så mycket. 

Saknar du någon profil eller vill du vara med själv? 

Som en profil i Uppfinnare i Sverige ska du ha minst en innovation på marknaden eller vara nära en marknadsintroduktion. Vi eftersträvar en regional spridning av uppfinnare. Vi vill se en jämn fördelning av kvinnor och män i olika åldrar och bakgrund. Vill du vara med så kontaktar du i första hand ordföranden i din lokala uppfinnarförening