Pia Sternberg

Mina Uppfinningar

Broddplattan; ett ridsportverktyg

Mina viktigaste uppfinnarråd

Ge inte upp, ge det tid och ta hjälp av uppfinnarföreningar och universitet m fl

Favorituppfinning

Glödlampan

Pia Sternberg
E-post:
Hemsida: www.hiphoof.com

Kort fakta

• Ort: Göteborg
  • Födelseår: 1963
  • Yrke: Entreprenör
  • Bakgrund: Flygkoordinator, Egen företagare
  • Familj: Gift med Martin, tre döttrar, Elin, Sofie och Charlotte och hunden Ture

Att få sälja sin egen uppfinning ger en sådan obeskrivbar glädje. Att få ha varit med om att utveckla något ihop med andra engagerade människor och sedan få beröm för att den fungerar bra är en dröm som varje människa skulle få uppleva.

Jag har själv ridit i över 40 år och tävlat mycket som ung. Det jobbigaste jag vet är att brodda hästen. Det gör du för att inte hästen skall halka då du hoppar på gräsunderlag eller på vintern när det är snö och is.

När någon en dag kom in i min dåvarande ridsportbutik och sade att det inte fanns något riktigt bra allt-i-ett verktyg föddes idén om att det var ju det jag skulle göra. Jag som alltid ”avskytt” att brodda.

Vi har sålt de första 500 exemplaren och har nu gjort en ny beställning inför hösten. Vi har utvecklat den och nu skall den passa inte bara Sveriges mest sålda is- och gräsbroddar utan hela världens mest vanliga broddar.

Vi håller även på att ta fram fler produkter i den lilla nisch runt hästars hovar.

Nu gäller det som för alla andra uppfinnare att nå ut utanför Norden antingen via ett större hästgrossistföretag eller att du har en distributör i varje land.

Skam den som ger sig!!!

Saknar du någon profil eller vill du vara med själv?

Som en profil i Uppfinnare i Sverige ska du ha minst en innovation på marknaden eller vara nära en marknadsintroduktion. Vi eftersträvar en regional spridning av uppfinnare. Vi vill se en jämn fördelning av kvinnor och män i olika åldrar och bakgrund. Vill du vara med så kontaktar du i första hand ordföranden i din lokala uppfinnarförening