Ulrika Nordenstam

Mina Uppfinningar

"HITCH 3 i 1" sadelhängare, sadelbag och sadelskydd i ett. "LOOP" hängaren för alla tillfällen.

Mina viktigaste uppfinnarråd

Viktigt att ha tålamod och tid men framför allt ha roligt! Mycket blir inte hur det var tänkt!

Favorituppfinning

Kullagret, Melittafiltret

Ulrika Nordenstam
Borås
E-post:
Hemsida: http://www.northernwell.se

Kort fakta

• Ort: Borås
  • Födelseår: 1964
  • Yrke: Marknadsansvarig - IT pedagog
  • Bakgrund: Uppvuxen i Karlstad, jobbat som programmerare bl.a. i Asien. Egen företagare sedan 1991.
  • Familj: Utöver hästar, hund och katt har jag och min man två söner som nu läser på universitet

Efter många år med hästar önskade jag slippa lägga min dyra sadel i bagaget eller på stallgolv med grus och lera som underlag. Lösningen kom jag på efter ett års funderande och hårt arbete med olika prototyper och tester. Detta hade jag inte klarat utan hjälp och stöd från bland annat Sjuhäradsbygdens Uppfinnareförening.

Sadelbagen HITCH är en patenterad och mönsterskyddad uppfinning. Med "HITCH 3 i 1" skyddar, bär och hänger du hästsadeln på ett snyggt och säkert sätt i till exempel bilen, transporten och på paddockstaketet. Sadeln kan även sättas fast på cykeln och fyrhjulingen för att säkert kunna följa med till stallet eller sommarhagen. I stallet behövs inget utstickande utan sadeln hängs enkelt på boxgallret med hjälp av HITCH. HITCH hänger sadeln där du behöver och följer alltid med sadeln.

En rolig utveckling har varit att den krok jag ritat och tagit fram till sadelhängaren var tvungen att tillverkas i 10000 ex (i Kina). Eftersom jag bara skulle använda 2000 st till sadelhängaren behövde jag använda krokarna på annat sätt. Krokarna kombinerades med band, likt dem som även sitter i HITCH, och fick namnet LOOP. LOOP är en mycket populär tillbehörshängare i bil och stall men har nu visat sig perfekt för camping, i garderoben och i båten. Nya marknader utanför hästmarknaden ska nu intas och produkten anpassas därefter. Utmaningar är ju det som är det roliga!

Saknar du någon profil eller vill du vara med själv?

Som en profil i Uppfinnare i Sverige ska du ha minst en innovation på marknaden eller vara nära en marknadsintroduktion. Vi eftersträvar en regional spridning av uppfinnare. Vi vill se en jämn fördelning av kvinnor och män i olika åldrar och bakgrund. Vill du vara med så kontaktar du i första hand ordföranden i din lokala uppfinnarförening