Ylva Dalén

Mina Uppfinningar

Maskin för hopp och lek för funktionshindrade: Hoppolek

Mina viktigaste uppfinnarråd

Du måste tro på din idé och höra om andra som också gör det. Ge inte upp. Få stöd från familj och vänner

Favorituppfinning

Fyr, kuvös, telefon, internet, boktryckeri, elekticitet, röntgen

Ylva Dalén
Tel: 087652028 Mobil: 0705742028
E-post: ylva.dalen@jumpandjoy.se
www.jumpandjoysweden.com/

Kort fakta

• Ort: Stockholm
  • Födelseår: 1950
  • Yrke: Leg sjukgymnast, med.lic. vid KI
  • Bakgrund: Sjukgymnast med specialpedagogisk vidareutb. Arbetat på habiliteringcenter
  • Familj: Gift, tre vuxna barn, två barnbarn, 8 syskon

Barn älskar att röra sig och att hoppa, snurra och springa. Det borde alla barn få göra, men gruppen barn med grava funktionshinder har inte den möjligheten. Skelettet fungerar som musklerna, använder man det blir det starkt (Use it or loose it). Barn med grava funktionshinder blir bensköra på grund av att de inte kan belasta sitt skelett genom att springa och hoppa som andra barn.

Hoppolek gör att barnen själva med hjälp av en manöverpanel kan trycka fram rörelser i en plattform som man ställer upp barnen i. Den kan snurra, hoppa och vibrera och ge barnen den nödvändiga belastningen. Dessutom gör rörelsen barnen glada och de får en pedagogisk möjlighet att träna orsak och verkan som känns i deras egna kroppar. Inget händer nämligen om inte barnen trycker på knapparna och håller dom intryckta. De kan trycka fram alla funktionerna på samma gång.De kan också trycka fram musik och få en känsla av dans.

Äntligen får de kontroll över rörelser de annars inte kan uppnå! Det är därför jag har hållit på i 10 år med att utveckla Hoppolek. År 2010 blev jag utnämnd av Svenska Uppfinnareföreningen till Årets kvinnliga uppfinnare! Det gav mycket publicitet.

I februari 2011 genomförde jag min licentiatexamen vid Karolinska Institutet. Det handlade om benskörhet hos barn med grava funktionshinder. Sedan 2010 är det en CE-märkt medicinteknisk produkt klass IIa och har sålts i 15 ex. till specialskolor och händelseriken i Sverige (november 2012). Till vår stora glädje har vi enbart nöjda kunder! Nu har jag just avslutat kursen Go Global som STING ansvarar för och den kan rekommenderas!

Saknar du någon profil eller vill du vara med själv?

Som en profil i Uppfinnare i Sverige ska du ha minst en innovation på marknaden eller vara nära en marknadsintroduktion. Vi eftersträvar en regional spridning av uppfinnare. Vi vill se en jämn fördelning av kvinnor och män i olika åldrar och bakgrund. Vill du vara med så kontaktar du i första hand ordföranden i din lokala uppfinnarförening