Utställningar

Se filmen om utställningen och tre porträtt med uppfinnarkvinnor som medverkar på Tekniska museet i Stockholm. Läs sedan mer, nedan, om vandringsutställningen som turnerar runt i Sverige och den permanenta utställningen i Stockholm.

Film - Kvinnors uppfinningar

Film - Tre porträtt

Tre kvinnor som medverkar i den permanenta utställningen på Tekniska museet berättar om sin resa från idé till verklighet.

Kvinnors uppfinningar på turné

Om kvinnors kreativitet och uppfinningsförmåga med ett 70-tal aktuella uppfinningar det påvisas i turnéversionen av Kvinnors uppfinningar.
Kvinnors uppfinningar visar uppfinningar gjorda av kvinnor och består av både världsberömda patenterade uppfinningar och mindre kända produkter som löser praktiska problem. Den permanenta utställningen på Tekniska museet har lockat nya målgrupper, framförallt kvinnor, och är en av de mest omskrivna utställningarna.

Aktuella produkter

Ett 70-tal aktuella uppfinningar och innovationer av nu verksamma kvinnor visas. Det visas prov både på dagens uppfinnarsituation och på uppfinnarförebilder från historien. Alla texter, på lättläst svenska och engelska, finns på pekskärmar tillsammans med bilder.

Samarbetsparter

Utställningen har producerats av Tekniska museet i samarbete med ALMI Företagspartner AB, Riksutställningar, Svenska institutet och Svenska Uppfinnareföreningen. Med stöd av Tillväxtverket från programmet "Kvinnors företagande stärker Sverige".

Kvinnors uppfinningar katalog

Kvinnors uppfinningar - permanent utställning på Tekniska museet

Kvinnor har i alla tider varit idérika och ambitiösa. Men de har inte alltid synts. Eller fått synas. Mycket har hindrat som t ex ekonomiska förutsättningar, utbildning eller politik.

I utställningen Kvinnors uppfinningar presenteras ett 50-tal kvinnor som arbetar och verkar idag och några uppfinnarkvinnor ur historien. Här visas alltifrån cykelsadel för korta kjolar, nässköljare och fotmassageapparat till flyttbar syrgasvägg, defibrillator och virtuellt tangentbord. Den yngsta uppfinnaren är 20 och den äldsta närmare 90 år. Svenska Uppfinnareföreningen och QUIS har bidragit med kontakter och erfarenheter så att insamlingen och utställningen möjliggjorts på Tekniska museet i Stockholm.

Läs mer om den permanenta utställningen

Utställningskatalog i PDF (full med spännande uppfinningar)