Om utmärkelsen
Årets uppfinnarkvinna

Till minne av innovationsrådgivaren Margareta Andersson-Hilstad utnämner Svenska Uppfinnareföreningen varje år Årets uppfinnarkvinna. Det gör vi för att särskilt uppmärksamma och stödja uppfinningar gjorda av kvinnor.

Utmärkelsen har fått mycket stor betydelse för de som utsetts sedan 2006, läs mer om dem nedan.

Vid nominering till Årets uppfinnarkvinna bör särskild hänsyn tas till att uppfinnaren är en förebild för andra så att fler kvinnor ska våga träda fram med sina idéer. Den som har lyckats kommersialisera sin idé/sina idéer, bör ha god chans att slåss om epitetet. Vi ser gärna att nominerade har för avsikt att fortsätta arbeta med sin uppfinning eller utveckla nya.

Årets uppfinnarkvinna 2017

Nu öppnar vi slussarna för att nominera kandidater till det prestigefyllda priset Årets uppfinnarkvinna 2017.

Känner du någon uppfinnarkvinna som bör uppmärksammas eller är det kanske rentav du själv? Ta chansen att nominera henne eller dig själv till Årets uppfinnarkvinna 2017 innan den 31 oktober.

Nominering sker via länken uppfinnare.se/nominera-årets-uppfinnarkvinna-2017 eller mejl till och ska innehålla följande information:

• För och efternamn på den du vill nominera
  • E-postadress till den du vill nominera
  • Kort beskrivning av uppfinningen som den nominerade har tagit fram
  • Länk till eventuell hemsida och sociala medier
  • Motivering med fokus på hur den nominerade inspirerar andra kvinnor till uppfinneri och anledningen till att du anser att just den här kvinnan bör bli Årets Uppfinnarkvinna 2017

Ange ämne ”Nominering årets uppfinnarkvinna 2017” i mejlet. Vi kommer efter en första granskning höra av oss till intressanta kandidater för kompletterande frågor.

Det är till minne av innovationsrådgivaren Margareta Andersson-Hilstad som Svenska Uppfinnareföreningen varje år utnämner Årets uppfinnarkvinna. Det gör vi för att särskilt uppmärksamma och stödja uppfinningar gjorda av kvinnor.

Margareta Andersson-Hilstad byggde upp den regionala uppfinnarrådgivningen under sin anställning i Svenska Uppfinnareföreningen. Verksamheten startade med några ideellt arbetande rådgivare och Margareta övergick till att själv vara uppfinnarrådgivare från år 1989. Numera återfinns denna rådgivning i regi av Almi Företagspartner. Margaretas motto var: ”Alla idéer och alla uppfinnare måste få sin chans”. Och de devisen försöker vi leva efter även idag.

Idag är uppfinnarbranschen mycket mansdominerad och vi är således övertygade om att det finns många goda uppfinningar baserade på kvinnors idéer som Sverige går miste om. Målet är därför att lyfta fram förebilder som kan uppmuntra och inspirera fler kvinnor att satsa på att utveckla sina idéer.

Vi återkommer med ytterligare information om formerna för prisutdelning.

Tveka inte med att höra av dig till oss om du har några frågor på .

Vi ser med spänning fram emot att läsa alla nomineringar!

Årets Uppfinnarkvinna 2016

Årets uppfinnarkvinna 2016 blev Kristina Frisk. Stort grattis! Juryn motiverade valet såhär:

"Genom att utgå från marknadstrender och behov snarare än en idé och genom att inkludera sina kunder och andra intressenter tidigt i sin utvecklingsprocess har hon uppfunnit flera produkter som har tagit både den svenska och internationella marknaden med storm.

Inte nog med att hon är en duktig uppfinnare och entreprenör: hon hjälper även andra uppfinnare att förverkliga sina idéer genom sitt engagemang i Göteborgs Uppfinnareförening, något som tydligt märktes genom det stora antalet nomineringar som kom in. Årets uppfinnarkvinna är sannerligen en förebild för alla som vill förverkliga sina drömmar och lyckas med innovation. "

Helen Mattsson
projektledare för Årets uppfinnarkvinna 2016

Om Margareta Andersson-Hilstad

Margareta Andersson-Hilstad 1946-2005, byggde upp den regionala uppfinnarrådgivningen under sin anställning i Svenska Uppfinnareföreningen. Verksamheten startade med några ideellt arbetande rådgivare, men byggdes ut till att omfatta en eller fler kontrakterade rådgivare i varje län eller region i hela Sverige. Margareta övergick till att själv vara uppfinnarrådgivare från år 1989 i det egna bolaget MASH Uppfinnarpartner AB. Numera återfinns denna rådgivning i regi av Almi Företagspartner och genomförs under begreppet innovationsrådgivning.

Strax före sin död erhöll hon 2005-års Mentorstipendium. Hennes motto var: ”Alla idéer och alla uppfinnare måste få sin chans”.

2006 instiftades Margareta Andersson-fonden och hade sin första stipendieutdelning samma år.

Uppfinnarkvinnor genom åren

2016  Kristina Frisk