17 oktober 2014

Året som Årets uppfinnarkvinna

Linda Krondahl utsågs till Årets uppfinnarkvinna för snart ett år sedan för sin solcellslampa/laddare HiLight. Det har varit ett innehållsrikt år som gett henne mycket personligen. Hon bär med sig känslan av att allt går att genomföra, om man bara är tillräckligt envis, från det här året.

Det var på ett svajigt Internet i de avlägsna delarna av Jharkhand i Indien som 2013 års uppfinnarkvinna nåddes av tillkännagivandet. En glad Linda Krondahl levererade 900 exemplar av sin uppfinning HiLight, en solcellslampa/laddare, till små byar som saknade el.

Ett år senare har det hänt mycket. Kvinnor i byarna har fördubblat sin produktion och inkomst av de engångstallrikar de gör av löv från djungeln omkring husen. Efter leveransen kunde de lägga om rutinerna och plocka löv hela dagen i stället för halva, eftersom de kunde fläta tallrikarna under lampans sken på kvällen. Hela byn andades framtidshopp denna höst.

Morgonsoffa och prisutdelare

Det har också hänt mycket för Linda Krondahl. Just i dagarna har hon suttit i Sveriges Televisions morgonsoffa och pratat om ledlampor tillsammans med Energimyndigheten med anledning av Nobelpriset i fysik. För ett tag sedan var hon prisutdelare för årets bästa radiokanal i egenskap av Årets uppfinnarkvinna. Hon har invigningstalat på utställningar, hållit föredrag och pratat med andra uppfinnarkvinnor i MentorRingar som Svenska Uppfinnareföreningen arrangerar på flera orter i Sverige.

Länk till inslaget

Före priset som Årets uppfinnarkvinna hade Linda inte tänkt på sig själv som en uppfinnare. Hur känns det i dag?
– Jag börjar vänja mig vid tanken. Att vara uppfinnare öppnar för att få ta till vara kreativiteten och inte vara avstängd för nya idéer, berättar Linda Krondahl.

Imponerande stort genomslag i media

Linda tycker att det är en kul titel och bra samtalsöppnare och många tycker att det är modigt att våga starta ett företag runt sin idé.

– Jag är överraskad över att min utmärkelse fått så mycket utrymme i media. Jag är glad för det. Svenska Uppfinnareföreningen skulle kunna lyfta upp alla nominerade och få ännu mer publicitet. Jag var en av 63 nominerade. Jag blev så glatt överraskad över att det finns så många uppfinnarkvinnor och hoppas att vi får möjlighet att träffas och utbyta idéer och erfarenheter framöver.

Nomineringen för 2014 är över!

Nominera generöst
Utmärkelsen gav Linda känslan att uppfinnare kan alla bli som vill det tillräckligt mycket.

– Linda utstrålar verkligen självförtroende som uppfinnare och är en förebild för unga kvinnor och män för att hon tog steget och gjorde något av sin idé, säger Malin Mohr projektledare för Årets uppfinnarkvinna på Svenska Uppfinnareföreningen.

Vi frågar Linda, vilka tycker du ska söka till tävlingen och vem ska man tänka på i sitt nätverk?
– Jag tycker att man ska premiera de som kommit i gång och säljer sin uppfinning, inte minst smarta tjänsteinnovationer. Lyft fram de som tagit fram något som påverkar folks vardag, och gärna sådant som väcker tanken ”Varför har inte jag tänkt på det?”. Till sist tycker jag att man ska vara generös med att nominera!

Linda Krondahls år som Årets uppfinnarkvinna lider mot sitt slut. Ett år som gett henne ett spännande CV, många fina referenser och pengar på banken. Vem blir 2014 års uppfinnarkvinna? Det går att nominera uppfinnarkvinnor fram till den 27 oktober. De tävlar om ett stipendium på 75 000 kronor, förutom äran och publiciteten.

Helena Thorén, journalist

Tre goda råd från Linda Krondahl till dig som vill ta steget och göra något av din idé.

1. Var noggrann med vilket steg du ska ta. Linda skrev en lista på sådant som var viktigt att arbetet gav, till exempel bidra till ett bättre liv för människor, lära mig nya saker, resa, pengar, sammanlagt 12 kriterier. Sedan tvingade hon sig att ranka dem och använde därefter listan för att utvärdera sina idéer.
  2. Våga ta steget. Linda gjorde ett scenario över “vad är det värsta som kan hända?”. Om inte uppfinningen fungerar, om hon inte skulle kunna få ett jobb igen. Det sista steget skulle vara att tömma alla sina besparingar och bli hemlös, och hon såg att det fanns skyddsnät som skulle fånga upp henne innan dess. Då släppte rädslan.
  3. Var inte så hemlig med din idé. Snacka om det du vill berätta om och håll tyst om den där kluriga kärnan i uppfinningen. Då kan folk som vilja hjälpa till bidra på ett bättre sätt, och kanske vara med på din resa. Du får också en värdefull validering av idén om du pratar med människor som kan se på den med kritiska ögon. Det kan ge nya vinklar på problemet och nya situationer där uppfinningen kan vara till nytta.

Om Årets uppfinnarkvinna

Årets uppfinnarkvinna stöds av Tillväxtverket genom programmet Främja kvinnors företagande. Med hjälp av Tillväxtverkets finansiering under 2013-2014 utvecklar Svenska Uppfinnareföreningen tävlingskonceptet Årets uppfinnarkvinna. Almi Företagspartner sponsrar del av stipendiesumman. Utmärkelsen och stipendium till Årets uppfinnarkvinna har delats ut av Svenska Uppfinnareföreningen sedan 2006 till minne av innovationsrådgivaren Margareta Andersson-Hilstad. Läs mer

Obs! Nomineringen är över för 2014

Lyssna: