2 juni 2015

Cold Tech Challenge

Nu lanserar Norrlands Guld Cold Tech Challenge, storsatsningen för att en gång för alla lösa problemet med feltempererad öl. Tävlingen arrangeras tillsammans med Svenska Uppfinnareföreningen och FundedByMe. Målet är att hitta nya intressanta idéer som också har potential att se dagens ljus som verkliga konsumentprodukter.

Ämnet kan uppfattas som humoristisk men tävlingen är i högsta grad på allvar och kommer att mynna ut i en omfattande marknadsföringskampanj för det vinnande bidraget under hösten 2015 - med målet att ta idén hela vägen som crowdfunding-kampanj på FundedByMe.

– Det här är ett upplevt problem som jag tror att många människor kan relatera till. Kreativitet triggas ofta av en intressant problemställning och med Cold Tech Challenge har vi fått en riktigt tuff nöt att knäcka. Det är ett ypperligt tillfälle för kreativa talanger att visa sina färdigheter för allmänheten och samtidigt göra något som står nära den verkliga slutkonsumenten, säger Malin Mohr, informationsansvarig på Svenska Uppfinnareföreningen.

Utöver en stor kampanj tillsammans med FundedByMe som inkluderar: mentorskap, marknadsföring och andra verktyg kan vinnaren få ett finansiellt bidrag. Om den vinnande idén når hela vägen som crowdfunding-kampanj väntar en garanterad första order från Norrlands Guld till ett ordervärde om 50 000 SEK.

– Kylinnovation är något vi jobbat länge med på Norrlands Guld och vi upplever att det finns en lucka på konsumentmarknaden där det behövs fler lättillgängliga kyllösningar. Vi vet att de allra flesta vill dricka sin öl riktigt kall, det visar en omfattande undersökning* som vi nyligen tagit fram, så det är naturligt för oss att göra allt vi kan för att bidra till utvecklingen inom detta kyl-tekniska område, säger Stefan Garvander,produktchef på Norrlands Guld.

Tävlingen som pågår till och med den 12 juni 2015 är öppen för enskilda individer, lag, organisationer och företag. Observera att Norrlands Guld inte tar äganderätt över några av de idéer som presenteras.

För mer information om Cold Tech Challenge, vänligen besök: www.coldtechchallenge.com

För pressfrågor, vänligen kontakta:
Hanna Danhill Tholl
Telefon +46 70 831 95 71

*Kallölrapporten är en omfattande undersökning bland 2 500 svenskar som går på djupet med svenskarnasförhållande till kall öl. Du hittar rapporten i sin helhet på: http://norrlandsguld.se/kallolrapporten.