6 maj 2015

Vinnarna utsedda i Sveriges största uppfinnartävling för unga!

Den 4 maj premierades Sveriges unga uppfinnare med 9 stipendier på mellan 5000-1000 kr i den årliga uppfinnartävlingen Finn upp, Sveriges största uppfinnartävling för unga.

Av nästan 2000 inskickade bidrag belönades 9 elever i åldrarna 13-16 år med priser i kategorierna Samhällsnytta, Idéhöjd, Teknisk lösning samt Hederspris.

- Många av årets tävlingsbidrag håller riktigt hög kvalitet. En bidragande anledning till det, förutom att ungdomarna är kreativa, tror jag kan vara ett ökat engagemang bland ansvariga lärare ute på skolorna. Det är mycket positivt, säger Ola Bergfeld, en av jurymedlemmarna i Finn upp samt Marknads- och kommunikationschef på IAMIP.

Kategori Samhällsnytta:
1:a pris | GunSafe: Vapen som endast kan användas av den som har registrerat sig med sitt fingeravtryck.
2:a pris | Akutklockan: En klocka som kan larma 112. Klockan har inbyggd GPS och mikrofon så att Larmcentralen kan lokalisera akutfallet.

Kategori Idéhöjd:
1:a pris | Easy zip: En plogformad dragkedja som hindrar tyget från att fastna.
2:a pris | Smördressomat: Smörbehållare för skolmatsalar i syfte att undvika slöseri med portionsförpackningar som ofta slängs halvätna.

Kategori Teknisk lösning:
1:a pris | Den brandsäkra ljusstaken: Ljusstaken kan inte tändas förrän den har fyllts upp med vatten. När ljuset brunnit ut släcks det av vattnet.
2:a pris |
Hit The Lights: Små lampor på bilbältets lås för att man enklare ska kunna hitta det i mörkret.

Hederspriser:
Herobox: Insamlingsbox för behövande med tillhörande app, där givaren välja vad pengarna ska gå till. Störkör: Funktionen ”Billäge” syftar till att förhindra trafikolyckor. Inkommande samtal blir ljudlösa och sms skickas med information om att du inte kan svara p.g.a. bilkörning.
Jacksäcken: En väska och jacka i ett för att underlätta joggingturen. Väskan kan rotera till framsidan för enkel åtkomst. Dessutom sitter den stadigt på ryggen utan att hoppa runt och vara irriterande.

Läs gärna mer om alla pristagare och uppfinningar här.

För mer information kontakta gärna: Maria Swanström, Projektledare 08 663 70 80 Jessica Enerstål, Marknadsansvarig 08 663 57 57

Svenska Uppfinnareföreningen är världens äldsta uppfinnarförening och grundandes av patentingenjören och ballongfararen Salomon August Andrée. 1979 var vi med och tog initiativet till att Finn upp startades. Än idag är vi engagerade i Finn upp och arbetar för ungas intresse för kreativitet, teknik och naturvetenskap.