11 juni 2014

FundedByMe och Svenska Uppfinnareföreningen inleder samarbete

Pressinformation 20 maj 2014 För att utveckla en idé till en ny vara eller tjänst måste kapital, kontakter och erfarenhet kopplas samman. En av vägarna till framgångsrik kommersialisering kan vara via crowdfunding.

Svenska Uppfinnareföreningen har för medlemmars räkning inlett ett samarbete med FundedByMe. Via crowdfunding-sajten www.fundedbyme.com erbjuds Sveriges uppfinnare att hitta såväl kapital, engagemang och kontakter för sina uppfinningar.

FundedByMe har på kort tid etablerat sig som ledande aktör i Sverige och internationellt för crowdfunding varför samarbetet faller sig naturligt.  Det är entreprenören Daniel Daboczy som ligger bakom initiativet.

– Jag träffade Daniel första gången på Vinnova för drygt två år sedan och fick det dåvarande konceptet presenterat. Vi var överens om att ett samarbete kunde bli aktuellt. Det krävdes dock att affärsmodellen utvecklades för att passa uppfinnarprojekt, nu är tiden inne, säger Malin Mohr informationsansvarig Svenska Uppfinnareföreningen.

Crowdfunding har på kort tid fått stort uppsving och har bidragit till att flera produkter och tjänster kommit ut på marknaden som annars inte hade kunnat göra det – och det med hjälp av kapital som inte tagits från andra innovationsfrämjande åtgärder utan tillskjutits från allmänheten som nya pengar.

Med FundedByMe equity har förutsättningarna för uppfinnarkampanjer hittat formen. Till skillnad mot mer traditionell crowdfunding innebär det att man gör en investering mot ägarandelar i bolaget.

– Vårt mål är att bli topp tre i världen vad gäller equity så att startup-bolag finner kapital men också kontakter och kunskaper för att nå marknaden med sina uppfinningar, säger Daniel Daboczy, vd FundedByMe. Samarbetet med Svenska Uppfinnareföreningen är ett alldeles utmärkt och utvecklande sätt att nå våra mål.

Samarbetsavtalet blev klart en solig dag i maj på FundedByMe´s kontor i Stockholm. Från väster Daniel Daboczy, vd FundedByMe, Malin Mohr, informationsansvarig Svenska Uppfinnareföreningen, Cathrine Åsklint, projektledare FundedByMe.

Exempel på framgångsrik crowdfunding med FundedByMe

Elin Olsson är en uppfinnare som tidigare crowdfundat på FundedByMe. Elin har utvecklat en ny typ av brandlarm som är nätverksanslutet och har en integrerad design i taklampsfästet. Genom sina nya investerare har hon fått ovärderlig hjälp i form av kompetens, nätverk och givetvis finansiering. Se film med Elin och ta del av hennes erfarenheter

Kontaktinfo

FundedByMe, Cathrine Åsklint, 0708-79 71 72, Svenska Uppfinnareföreningen, Malin Mohr, 073-635 93 50, malin.mohr@uppfinnare.se

FundedByMe är en etablerad aktör i Sverige och internationellt för crowdfunding. Crowdfunding är en ny form för bland annat finna finansiering till utvecklingsprojekt.

Svenska Uppfinnareföreningen är en riksorganisation och ett nätverk för etablerade och framtidens uppfinnare, innovatörer och företag vars syfte är att främja uppfinningarnas förverkligande inom den svenska företagsamheten. Lokala medlemsföreningar finns runt om i landet och det centrala kansliet är placerat i Stockholm. Sedan 1886 finner vi uppfinnare i Svenska Uppfinnareföreningen som tillsammans skapat betydande positiva effekter för samhällsutvecklingen.