10 november 2014

Mängder av idéer om smarta vardagshjälpmedel

Då ansökningarna till årets stipendium för smarta vardagshjälpmedel summerades räknade vi att 103 stycken sökt för 117 idéer. Det är långt mer än dubbelt upp jämfört med förra året. Ett strålande resultat som DHRs Bidragsstiftelse och Svenska Uppfinnareföreningen är mer än glada för.

-  Intresset för att utveckla nya hjälpmedel för funktionshindrade, så att deras vardag blir enklare, är mycket stor. Det visar våra uppfinnare verkligen genom årets ansökningar som också håller en genomgående hög kvalitet, säger Malin Mohr projektledare på Svenska Uppfinnareföreningen.

Samarbetet mellan DHRs Bidragsstiftelse och Svenska Uppfinnareföreningen startade 2013. Ett av syftena var att utse fem uppfinnare varje år med nya idéer av smarta vardagshjälpmedel för personer med nedsatt rörelseförmåga. I år har juryn en mycket tuff utmaning att välja ut upp till fem stipendier som ska dela på 150 000 kronor.

Juryn som nu påbörjat letandet efter årets kandidater består av representanter från DHRs Bidragsstiftelse, SmartaSaker AB, Svenska Uppfinnareföreningen samt en hjälpmedelskonsult.