26 november 2014

Kom och fira med oss

Onsdagen den 3 december klockan 14.00 utses Årets uppfinnarkvinna 2014 på Tekniska museet i Stockholm. Välkommen till en stjärnspäckad eftermiddag med några av Sveriges mest aktuella uppfinnarkvinnor.

Lyssna på samtal kring utvecklingen av kvinnors uppfinnande och företagande, i Sverige och globalt, under rubriken ”Att se saker med andra ögon”. Här deltar kända kvinnor som Petra Wadström, Solvatten, vinnare av SKAPAs utvecklingsstipendium och medlem i QUIS, Linda Krondahl, HiLight, Årets uppfinnarkvinna 2013, Gunilla Thorstensson, Tillväxtverket, programmet Främja kvinnors företagande och Åsa Malmsten, Smarta saker. Moderator är Sara Modig, tidigare tjänsteman på Näringsdepartementet, numera företagare i ModigMinoz. Sara har jobbat med innovationspolitik i snart 20 år.

Höjdpunkten är när Årets uppfinnarkvinna 2014 presenteras, prisas och berättar om sig själv och sin uppfinning. Prisutdelare är Petra Wadström. Priset delas ut till minne av innovationsrådgivare Margareta Andersson Hilstad.

Årets uppfinnarkvinna 2014 är en lysande stjärna. När jag läste hennes nominering blev jag väldigt berörd och tänkte direkt ”Henne skulle jag vilja ge priset till”, säger jurymedlemmen Ann Follin, museidirektör på Tekniska museet.

Eftermiddagen fortsätter i en kreativ anda. Delta i ett öppet samtal kring frågan ”Vad gör jag i dag för att fler kvinnor ska förverkliga sina idéer i uppfinningar och vad kan jag göra än mer av, och tillsammans med vem?”. Dagen avslutas med glöggmingel. Programmet pågår till klockan 16.45.

För vår planering är vi tacksamma för att du anmäler dig nedan.