9 november 2015

SKAPA priser 2015

Uppfinningar som kan utvecklas till innovationer är nyckeln till Sveriges välstånd. Vi bär på en stolt uppfinnartradition alltsedan Alfred Nobels dagar. Stiftelsen SKAPA vill uppmuntra idérika människor genom att dela ut Sveriges största innovationspris – SKAPA-priserna

Vinnarna av Sveriges största uppfinnarpris utsedda.

Årets vinnare av Sveriges största uppfinnarpris, SKAPA Utvecklingspris, är innovatören Roger Gustavsson från Västernorrlands län.

Han har utvecklat en avfuktare för hydrauliksystem och fick ta emot årets SKAPA-pris på 500 000 kr från prisutdelaren Håkan Lans under Innovationsgalan som arrangerades av Stiftelsen SKAPA i Victoriahallen på Stockholmsmässan den 5 november.

– Årets pristagare visar på stor innovationsanda. Fukt i hydraulsystem orsakar många problem som isbildning, rost och nedbrytning av oljan. Roger Gustavsson har utvecklat ett system som med hjälp av maskinens befintliga luftkonditioneringssystem kyler och kondenserar bort fukten innan den når oljetanken säger Minoo Akhtarzand nyvald ordförande för Stiftelsen SKAPA. Hon är landshövding i Jönköpings län och djupt engagerad i innovationsfrågor.

– Ett bra klimat för uppfinnare är viktigt för Sveriges framtid och SKAPA Utvecklingspris delas ut för att stödja uppfinnare så att de kan utveckla sina uppfinningar till produkter och tjänster på marknaden, fortsätter Minoo Akhtarzand.

Andrapristagaren av SKAPA Utvecklingspris är Anki Malmborg Hager från Skåne län som fick 50 000 kronor för hennes metod att genomföra djurfria allergitester. Hennes patenterade metod är baserad på mänskliga celler och mäter reaktionen hos 200 gener vid exponering för en eventuellt allergiframkallande substans.

Vinnarna i SKAPA Utvecklingspris har tagits fram bland länsvinnarna som efter en uttagningsprocess i alla län förklarats som länsvinnare. En prisutdelning har skett i varje län.

Almi Företagspartner har spelat en stor roll i arbetet med att utse länsvinnare.

Stiftelsen SKAPA delade också ut ett innovationspris till personer födda 1985-1996, ”SKAPA Framtidens Innovatör”.

Första pris, på 75 000 kr, delades ut till Christoffer Hamin och Viktor Prim från Gävleborgs län för deras spårledningsmätare som gör det möjligt att förutse felaktiga rödljus för tåg.

Andra priset, på 50 000 kr, gick till Robin Sandberg och Anders Hedborg från Hallands län för deras detektor för farliga och oönskade föremål vid skörd.

Ett tredje pris på 25 000 kr delades ut till Jonas Arvidsson, Marcus Andersson, Erik Barrefors och Eric Franklin från Västra Götalands län för deras molnbaserade access- och passagesystem.

Syftet med utmärkelsen ”SKAPA Framtidens Innovatör” är att inspirera och ge stöd åt unga innovatörer. Utmärkelsen är en satsning av VINNOVA.

På eftermiddagen 5 november fick vi lyssna på spännande presentationer på Innovationstorget på mässan Eget Företag

Ett trettiotal länsvinnare gjorde korta presentationer av sina spännande idéer. De bedömdes av panel bestående av: Ylva Ryngebo uppfinnare, Petra Wadström tidigare SKAPA-vinnare, Sami Bask, VD Svenska Uppfinnareföreningen och Regina Summer Tillväxtverket. Panelen gav direkt en återkoppling på presentationen dels avseende innehållet - hur bra de tyckte att idén är, dels själva framförandet.

Moderator var Andreas Uhmeier, Almi Företagspartner.

Den bästa presentation, som hölls av Victor Isaksen från Värmlands län, belönades med 3 000 under Innovationsgalan på kvällen.

För mer information, kontakta:
, projektledare för SKAPA, 070-665 04 83.
Stiftelsen SKAPA