18 april 2019

Till minne av Agne Johansson

Företagsledaren och entreprenören Agne Johansson, Stockholm, har avlidit i en ålder av 95 år. Närmast sörjande är livskamraten Berta Brun.

Agne Johansson föddes 1923 i Uråsa utanför Växjö. Fadern drev ett större lantbruk där Agne och hans bror fick hjälpa till redan som mycket unga. Parallellt med arbetet på gården sökte Agne ny kunskap genom kurser i exempelvis reparatörs- och svetsteknik. Efter ingenjörsexamen fick Agne anställning på SAAB i Linköping och arbetade där med bland annat hållfasthetsberäkningar och konstruktionsdetaljer till flygande ”Tunnan”.

Alltmer kom Agnes intressen att riktas mot marknadsföring, försäljning och affärsverksamhet. Det hägrande målet var att bli företagschef eller ännu hellre egen företagare. Genom några lärorika anställningar i motorbranschen, vidareutbildning i språk och ekonomi, var tiden mogen att 1967 att starta och driva eget företag. Det blev Akustikprodukter AB, som han ledde och utvecklade med framgång till pensioneringen 1992 då han också sålde företaget.

En del av den förmögenhet försäljningen skapade, bestämde Agne skulle gå till en minnesfond för att hjälpa uppfinnare i deras första stapplande steg mot att utveckla idéer till nyttiga och kommersiella produkter. Agnes önskan var: ”Pengar ska inte förslösas, utan användas på vettigast möjliga sätt”. Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond bildades 2001 och har sedan dess hjälpt åtskilliga uppfinnare att komma vidare med sina idéer. Stiftelsens målsättning är att stödja innovationer, entreprenörskap och företagsamhet, enligt Agnes eget önskemål. Agne deltog själv i styrelsen och brann för fondens syfteända in i slutet. Det har varit ett obeskrivligt nöje att arbeta med honom personligen. Hans erfarenhet, skarpa intellekt,klarsynthetoch välvilja varunik. Han lämnar ett stort tomrum efter sig.

Lars Filipsson, Ylva Ryngebo, Sune Hilstad
Stiftelsen Agne Johanssons Minnesfond