5 november 2014

Uppfinnare i Sverige

Uppfinnare i Sverige, medlemmar i Svenska Uppfinnareföreningen

Sverige har många namnkunniga uppfinnare. Forskning visar att 33 av de hundra främsta svenska innovationerna genom tiderna har utvecklats av enskilda uppfinnare. När listor ska skrivas över uppfinnare går man ofta långt tillbaka i tiden, många som nämns levde och verkade under 1800-talet och första hälften av 1900-talet. Det är sant och fantastiskt att många av deras uppfinningar lade grunden för det välstånd vi har i dag.

Det är också sant att det finns fler svenska uppfinnare i dag än då under industrialismens glansdagar. Fristående uppfinnarna har fått en allt mer framträdande roll för svenska innovationer under de senaste decennierna. Deras andel av banbrytande innovationer under perioden 1981–2006 var hela 45 procent. Det är mindre känt.

Vilka är de svenska uppfinnarna? De finns över hela Sverige och skulle kunna kallas för dolda vardagshjältar. Deras drivkraft är ofta att lösa problem och de har en särskilt kreativ förmåga att se lösningar där andra bara ser problem. Allmänheten känner kanske till att Håkan Lans uppfann datorgrafik och positionering med gps, men vem vet att Åsa Magnusson uppfann en modern livräddningsutrustning?

Det ska det bli ändring på

I dag öppnar Svenska Uppfinnareföreningen dörren till Sveriges uppfinnare. De första 25-talet uppfinnare presenteras. Läs om vilka de är, var de bor och vad de har uppfunnit.

Svenska Uppfinnareföreningen har över 2500 uppfinnare som medlemmar spridda över hela landet. Vill du komma i kontakt med någon av våra uppfinnare? Det går att ordna. Många vill gärna berätta om sitt spännande yrkesval och sina uppfinningar.

Läs artikeln i Dagens Nyheter från 5/11-14:
Få uppfinningar slår igenom kommersiellt, där man kritiserar statens innovationsstöd.