28 oktober 2019

Höstbrev 2019

Kära uppfinnarvänner!

Nu färgas löven i underbara färger och man får krypa in i värmen under de allt längre kvällarna – kanske upp­finna lite rentutav – och äta lite läckra godsaker. Igår uppfann jag därför mat ur luft – hur ska det gå till? Jo man tar koldioxiden, vattenångan och kvävet ur luften.  Av dessa grundämnen kan man göra både socker och proteiner. Gissningsvis minst 1000 personer har tänkt så tidigare, 100 har kanske tagit patent, 10 har försökt bygga en prototyp och en lyckats göra en sockerbit. Idéer är billiga – det är det trägna arbetet som räknas. Någon gång i framtiden dock, kanske de läckraste rätter trollas fram ur luften, med 3-D skrivare J.

Många av er menar att SUF borde satsa politiskt på att förändra förutsättningarna för uppfinnare i samhället. Varför skall det vara så svårt att finansiera en prototyp? Varför förstår man inte en fristående uppfinnare, men väl ett universitet eller ett storföretag med samma idé? En del av svaret ligger långt tillbaka i tiden. Filosofin ”Triple Helix” eller den tredubbla spiralen, uppfanns i mitten av 1990-talet. Då antogs att all innovation fortsätt­ningsvis skulle komma från universiteten och akademin. Fristående uppfinnare utdefinierades https://en.wikipedia.org/wiki/Triple_helix_model_of_innovation. Ungefär 20 år tidigare lanserades  Milton Friedmans doktrin https://en.wikipedia.org/wiki/Friedman_doctrine. Den gick ut på att ett företags huvud­ansvar var att tillfredställa aktieägarna. Det ledde till ett mycket kortsiktigare tänkande, där uppfinningar och innovationer begränsades. Många av den fristående uppfinnarens problem har alltså sina rötter långt tillbaka i Tripple Helix och Milton Friedman.

Varje år satsar en svensk cirka 15 000 kr på Forskning och Utveckling – högst 1 % går till fristående uppfinn­are. En del gissar bara en promille andra 0,5 %. Statisktiska Centralbyrån mäter nämligen inte FoU i små företag – så ingen vet bestämt. På det sätt vi bedriver FoU idag, får vi dock tillbaka högst 3 000 kr i form av ökad tillväxt. När man jämför hur mycket vi satsar och hur mycket vi får tillbaka, ligger vi faktiskt sist bland länderna inom ”Organisation for Economic Co-operation and Development” (OECD). Fristående uppfinnare har dock bidragit med 45 % av marknadsinnovationerna, åtminstone mellan 1981 och 2006. Så fristående uppfinnare är mycket effektiva. Jag har skrivit lite tidningsartiklar om detta – med de har inte fallit god jord - ännu.

Stiftelsen SKAPA delar varje år ut tre innovationspris https://www.stiftelsenskapa.se/. Ett talangpris till ”unga”, ett till den som gjort ”den mest förtjänstfulla” insatsen och ett ”Leffe-pris” till hjältarna bakom kulissen. I år sker utdelnin­gen den 14 nov och jag har fått äran att sitta med i Juryn.

Gustaf Bauer har tagit plats i Tekniska museet styrelse och där kommer det att hända stora saker framöver. Just nu pågår en mycket spännande robotutställning där som verkligen kan rekommenderas https://www.tekniskamuseet.se/?gclid=EAIaIQobChMImIr3scv55AIVRpSyCh0VqAelEAAYASAAEgI9l_D_BwE.

Ordförandekonferensen kommer att äga rum på Lidingö den 2:a-3:e november. Bland annat kommer patent­frågor att diskuteras ur många aspekter.

Förhoppningsvis kommer aktiviteten på hemsidan nu att öka lite – så välkomna att titta in där. Skulle ni vilja diskutera något speciellt så ring eller maila mig .

Härlig Höst önskar

Jan-Erik Nowacki, ordförande Svenska Uppfinnareföreningen,