25 februari 2021

Mötet med författaren Michael Wiander

Dexter Olsson heter en sagofigur som författaren Michael Wiander ligger bakom. Böckerna om Dexter vänder sig till barn runt 7–15 år och handlingen i böckerna utspelar sig i olika länder och kulturer. I Michaels böcker får vi följa Dexter på hans spännande resor och möter många karaktärer med enorm uppfinningsrikedom. Ja, Dexter och hans vänner gillar verkligen att lösa problem. Böckerna har gått åt som smör i solsken och är väldigt populära bland barn. Vi på Svenska Uppfinnareföreningen ville veta mer om Michael så då tog jag kontakt med honom för en intervju.

Michael berättar att han är född den 4 mars 1974 i Ekenäs som ligger i Finland men han bor numera i Sundbyberg. Han är gift med Natalia och de har två barn tillsammans, sonen Marcus och dottern Luba. Han har en Ekonomie Magisterexamen från Stockholms Universitet, bedriver skrivarkurser för mellanstadieklasser och är dessutom utbildad kock. Utöver sitt författarskap arbetar han som HR gällande rekrytering där han bl.a gör personalanalyser. Michael tävlar dessutom i schack och har vunnit fina priser, exempelvis SM guld som junior. Det är stort!

Lusten att skriva har han alltid haft i sig. Han berättar att det var hans mamma och morfar som pushade honom i mycket, då han var liten pojke. Det var även hon samt hans morfar som gav honom skrivarglädjen. Michael inspirerades av Ole Lund Kirkegaards böcker, bl.a ”Gummitarzan”, samt av Astrid Lindgrens berättelser om Pippi Långstrump. Men hans morfar som var sjöman älskade han allra mest att lyssna på. Michaels morfar hade besökt många länder och det fanns mycket att lyssna på gällande olika kulturer, mat och spännande äventyr.

Michael började skriva dikter redan som 9-åring och fick sin första dikt publicerad i Kamratposten när han var 10 år. Men hans dröm var egentligen att bli en uppfinnare. Det var TV-programmen Dr Snuggles och Balthazar som inspirerade honom till att vilja bli det, men han blev författare istället.

Michaels idé med Dexterböckerna berodde från början på hans dotter Luba. Hon var en riktig bokmal och läste allt hon kom över gällande barnböcker. Han bläddrade lite i dem för att kolla vad de handlade om och såg till sin fasa att det var mycket svordomar och sexism i dem. Och hon var bara barnet! Egentligen var hennes intresse att läsa om äventyr, mat, djur och fakta. Tanken slog honom då att skapa egna böcker. Vilket han har lyckats väldigt bra med!

Michaels böcker samt år då de publicerades:
2017 – Morfars hemlighet
2018 – Flykten till vulkanön
2019 – Fångar i Luxor
2019 – Marias kockskola – boken fick ett pris som årets bästa barnkokbok

Han har flera böcker på gång som han kommer ge ut någon gång under hösten-vintern 2021. Morfars Nobelskola, Dexters Uppfinnarbok och fjärde delen i Dexter-serien samt en bokserie om schack och Fjantelagen är några böcker att se fram emot.

När han skrev om Dexter så vävde han in sina egna erfarenheter i böckerna. Michaels son fick vara Dexter och alla de övriga familjemedlemmarna har även de en plats i böckerna, exempelvis hans fru som heter Nikita i böckerna och är en busig cirkustjej. Handlingen i böckerna är en blandning av Pippi Långstrump, Jönssonligan och Star Wars.

Michaels böcker genomsyras även av att inspirera och motivera så att barn ska få känslan av att de kan bli vad som helst här i livet och att det är viktigt med känslor som t.ex. att gråta. Hans framgångsrecept och råd är att inte vara rädd, att tro på sig själv, att göra det man älskar, att drömma stort och att våga ta steget.

Michael berättar att han och hans fru Natalia har en stor vision om att starta upp en skola. En skola där barn kan få utlopp för sin kreativitet. De båda vill uppmuntra barn till att uppfinna samt stärka dem inför vuxenlivet.

I mitt samtal med Michael hör jag hur han brinner för andra människor och framför allt barn. Han är djupt engagerad i barns rätt att få vara som de är och att de ska få mycket bränsle av oss vuxna så att de får utveckla sig till det som de verkligen är intresserade av. Alltför många barn tvingas in i ramarna och mår inte så bra. Det är en sådan intensitet och en väldig värme han utstrålar under samtalet och jag är så imponerad och tacksam över att ha fått möjligheten att träffa honom. En sån glöd får aldrig slockna! Avslutningsvis frågade jag hur hans favoritcitat lyder? Hans svar blev:  ”Sikta mot stjärnorna, landa i trädtopparna”. Min slutsats är att Michael Wiander missade trädtopparna och faktiskt kom till stjärnorna. Mitt i prick!

Läs mer på Michaels hemsida: www.dexterolsson.se

På denna sida kan du lyssna helt gratis på en av Michaels böcker, gäller fram till sommaren 2021: www.dexterolsson.se/digitalpedagogik

Av Ann Dohse