Nätverka i Innovationskällan

Innovationskällan innebär en möjlighet att träffa andra människor i samma situation och utbyta erfarenheter. Tillsammans fördjupa vi oss i aktuella ämnen. Under träffarna bidrar deltagarna generöst och ger av sina kunskaper och sitt engagemang till de andra.

Syftet med nätverket

• Du och din idé ska få en boost till att utvecklas vidare
  • Du som medverkar får kunskap om hur marknaden fungerar och hur företag resonerar
  • Ge och ta inspiration och tips för ett eget framgångsrikt företagande och kommersialisering av din idé

Ta din idé eller produkt till marknaden!

Vi har planerat för träffar vid tre tillfällen där du får mer kunskap och kontakter för att ta din idé till en innovation. Varje tillfälle inleds med ett föredrag och frågestund. Resterande tid ägnas åt strukturerat nätverkande. Eventuellt blir det kortare föredrag av någon som framgångsrikt gjort resan från idé till marknaden och som delar med sig av erfarenheter. Paus med lättare förtäring.

Nätverka på nätet

Vi startar en Facebookgrupp som komplement till de fysiska träffarna och för dig som inte finns i Stockholm. Här delar vi också generöst tips och frågeställningar i andan att stödja varandra. Länk till gruppen

Du är med och skapar nytt

Nätverket och seminarierna är en försöksverksamhet som i detta läge arrangeras av Svenska Uppfinnareföreningen. Vi reder ut behovet och intresset för ett mer sammanhållet nätverk över tiden, i aktuella ämnen och var nätverket kan fortsätta att utvecklas. Du är med och avgör med initiativtagare och partners hur nätverk kan stödja idéutveckling.

Vem riktar sig nätverket till

Seminarierna och nätverket riktar sig till dig som är aktuell med att utveckla dina egna idéer.

Vi kan vara upp emot 20 personer vid seminarierna. Blir antalet anmälda fler prioriteras kvinnor och unga.

Seminarierna och nätverket riktar sig inte till konsulter eller personal hos stödaktörer.

Nätverket innebär en möjlighet att träffa andra människor som utvecklar idéer och utbyta erfarenheter.

Tillsammans fördjupa vi oss i aktuella ämnen.

Seminarium och träffar

Tisdagen den 10 maj 17.30 – 20.30 Smarta Saker

Företaget SmartaSaker delar med sig av sin långa erfarenhet av att vara en första kanal ut på marknaden för nya produkter. De är vana vid snabba beslut och att jobba med nya uppfinnare och deras produkter. SmartaSaker säljer på kommission och kan därför vara generösa med att låta marknaden bestämma om produkten är intressant eller ej.

Tisdagen den 7 juni 17.30 – 20.30 Utvecklingsstöd för idéer

Introduktion och erfarenhetsutbyte till de stödstrukturer som finns för en uppfinnare. Några aktuella stödaktörer medverkar och presenterar sina erbjudanden. Malin Mohr, projektledare på Svenska Uppfinnareföreningen, delar med sig av nätverk, kontakter och kunskap.

Tisdag den 30 augusti 17.30 – 20.30 Hur gör jag för att komma in i 200 butiker

I skrivande stund är det oklart men vi jobbar på att få ett föredrag av inköparnas inköpare med mandat att ta in din produkt i 200 butiker, i fem länder.

Lyckas vi inte med det står finansiering på agendan. Hur skaffar du finansiering till ditt utvecklingsprojekt...

Lokal och kostnad

Vi träffas på Svenska Uppfinnareföreningen hos IVA, Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, Grev Turegatan 16, Stockholm.

Kostnad per träff är 120 kronor och då ingår något lätt att äta och dricka samt present till föredragshållaren.
Anmälan och betalning gör du här

Initiativtagare

Malin Mohr, Informationsansvarig Svenska Uppfinnarföreningen
Jag har ett brinnande engagemang för att hjälpa fram bra idéer till innovationer och öka jämställdheten i näringslivet.
Min LinkedIn-profil 073-6359350

Eva Swede, Entreprenör, Fri och Stark AB
Fria individer och starka team tar bra idéer till marknaden!. Eva har ett särskilt klappande hjärta för innovativa tjänster.

Karin Wenström, Uppfinnare
Bla, bla, bla

Vi stödjer nätverket

Arrangör är Svenska Uppfinnarföreningen. Vi är glada att världens äldsta uppfinnarförening vill stödja vårt initiativ.

Lokal lånar vi från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademin - tack till IVA.